Kerényi
Lajos: Misztikus élmény és liturgia Nagy Szent Gertrúdnál és Avilai Szent
Teréznél
Kerényi Lajos piarista
szerzetes, pap, teológus, kórházlelkész, fiatalok több nemzedékének a nevelője,
a Nagymarosi Ifjúsági Találkozók egyik létrehozója, számos könyv szerzője.
Lajos
atya ebben a kötetben Avilai Nagy Szent Teréz (1515-1582) és Nagy Szent Gertrúd
(1256–1302) misztikus látomásai alapján mutatja be, hogyan tökéletesíti Isten a
hitnek és a szeretetnek a fokát egy-egy lélekben, hogyan használja föl a
természetes adottságokat és képességeket, alkalmazkodva azokhoz. A történelmi
hűség ellenére szándékosan felcseréli a két misztikus bemutatását, jobbnak
látva, ha Gertrúdot hagyja másodiknak.
A szerző
vallja: ha meg akarjuk érteni a kegyelem munkáját egy misztikus életében, akkor
először ismernünk kell az ő természetes készültségét. Szent Teréz lelki
életének talán legjellegzetesebb tulajdonsága, hogy nem bírja a kereteket, a
megszorításokat, a beskatulyázottságot. Emiatt problémát jelent számára a
szerzetesi szabályok és fegyelem megtartása. Teréz szinte ösztönösen
visszahúzódik a közösségtől. „Az örökös önkínzás, a lelki tehetségek és
képességek szinte állandó szétesése, befelé, önmaga felé fordítják őt.”
Teréz
nem kapott harmonikus lelket örökségbe. Ezt ő maga is érzi, így panaszkodik:
„Ó, Istenem, mikor fog már egyszer az én lelkem a maga egészében dicsőíteni
Téged!” Ezekkel a természetes képességekkel várta Teréz a szentháromságos Isten
beköltözését és megjelenését a lelkébe. „És Ő meg is jelent Nála. Hiszen korán
találkozott a megszentelő kegyelemmel, és azt talán soha el nem veszítette.”
Lelke elkezdett bontakozni, kezdetben járva a kereszténység aszketikus útját.
Vágyai hamarosan igen magasra szárnyaltak.
Végül
1555-ben, húsz évi gyötrődés után élményszerűen tudatosul Terézben a kegyelem.
Megkezdődnek misztikus élményei. „A Szentlélek átveszi a munkát, és kezdi
lefoglalni Teréz lelkét.” Ő pedig tanúja lesz ennek az isteni munkának a
misztikus látomások révén. Teréznek kevés érzéki és képzeleti látomása volt,
lelkének, természetes hajlamainak leginkább az értelmi látomások feleltek meg.
Ezek abban különböznek az előző kettőtől, hogy bennük az ember nem „lát” sem
testi, sem lelki érzékkel érzékelhető jelenéseket, hanem egyszerűen tudja, hogy
ott van, és anélkül, hogy bármit is érzékelne, érti, amit a jelenés közölni
akar. Az érzéki és képzeleti látomásban látás, hallás, érzékelés szerepel,
értés és tudás, itt és most. „Ezek megmagyarázhatatlan csodálatos megismerés
útján jutnak a lélek értésére, anélkül, hogy testi szemeivel bármit is látna” –
írja Teréz.
A Belső
várkastélyt elemezve Lajos atya kiemeli, hogy a hetedik lakásba
jutva Teréz szeméről leesik a hályog, „és rendkívüli módon lát és ért a
kegyelem révén, melyben részesült. A Szentháromság három Személye száll lelkébe,
és ezt misztikus látomásában tudtára is adja.” Isten vele van, és Teréz, akinek
eddig külön önmegtagadásba került, hogy másokkal törődjék, „most magáról
elfeledkezve, olthatatlan apostoli vággyal arra törekszik, hogy előmozdítsa
Isten dicsőségét úgy, hogy valami módon embertársainak üdvösségét szolgálja”.
*
Nagy
Szent Gertrúd természetes tulajdonságait bemutatva Lajos atya megállapítja:
neki nem kellett sokat kínlódnia lelki képességeivel, melyek természetüknél
fogva szerencsések, „megáldottak” voltak. Értelme éles, kiváló tanuló, nem
sokat tépelődik magában, aggályosságnak nyoma sincs életében, írásaiban.
Önlelkében harmónia és rend uralkodik, azt szeretné, hogy a világban mindenütt
megvalósuljon ez a rend, ez a harmónia.
Gertrúd
ilyen természetes képességekkel megáldva várta és fogadta az Isten kegyelmét,
és Terézhez hasonlóan ő sem veszítette el azt soha. Eleinte azonban ő sem tudta
magát egészen odaadni Istennek, a profán tudományok és szépségek érdekelték.
Nála mégsem lehet a „vergődés korszakának” nevezni ezt az időt, mint Teréznél,
mert őt nem kínozták annyira a vágyak.
Gertrúdnál
huszonöt éves korában, 1256 januárjában következett be életének nagy fordulata,
Isten elkezdett hozzá tapasztalható módon szólni. Ekkor élte meg először
élményszerűen, hogy „a kegyelem által lelke az Istenben és Isten a lelkében
él”. Megkezdődött misztikus élete. „Az Isten lelke új fénnyel árasztotta őt el.
Hite új fénytől megvilágítva ragyogott föl előtte.” Lajos atya szerint talán
egyetlen misztikus életében sem mutatkozik meg olyan világosan „a Szentlélek
Úristen tapintata és figyelme”, mint Szent Gertrúdnál. Kézzelfoghatóan építi
nagy kegyelmeit a természetes adottságokra. Amikor új ismereteket akart vele
közölni, akkor azokból a képekből, formákból választotta a közvetítő eszközt,
ami hajlamainak leginkább megfelelt. Gertrúd ugyanis nem tudott elvontan
gondolkodni, mindent képhez, hasonlathoz kötött. Ezért a Szentlélek
alkalmazkodva természetéhez, érzéki, de leginkább képzeleti látomásban
részesítette őt. Ám a Gertrúdnak adott kegyelmek nemcsak ismereteket akartak
közölni, hanem megszentelődését is szolgálták. Neki is „idomulnia kellett
lelkében az Isten életéhez, hogy igazán tükrözhesse Őt.” Gertrúdnak is voltak
nehézségei, mint Teréznek, de neki nem szétszórt lelki képességeivel kellett
megküzdenie, hanem önmagával. „Gőgtől, hiúságtól és az emberből eredő
lanyhaságtól kellett megszabadulnia… Látomásaiban látta Isten nagy szeretetét
iránta, ugyanakkor mérhetetlenül szenvedett sok hanyagsága miatt.” A gőg, az
önszeretet azonban lassan kihalt lelkéből, és helyébe az Isten élete költözött,
„az istenszeretet törvénye lett az ő lelkének is törvénye.”
Kerényi
Lajos atya könyvében két misztikus, rendkívüli személyiség lelkiségét mutatja
be, de rajtuk keresztül mi is közelebb kerülünk a természetfelettihez, és
megerősödhet bennünk a tudat, hogy egyikünk sincs kizárva Isten szerető
irgalmából, sem annak lehetőségéből, hogy megközelíthessük a tökéletességet,
még ha el nem is érhetjük azt.
A
kötethez Lukács László piarista szerzetes, tanár, teológus és Kis Attila író,
teológus írt előszót.