Joseph
Ratzinger – XVI. Benedek: Végidő
Az emeritus pápa végidőről
(eszkatológia), a végső időkről szóló könyve 1977-ben jelent meg először, azóta
számos kiadást ért meg, a teológia alapművei közé tartozik. A Jel Kiadó által a
közelmúltban magyarul is megjelentetett kötetet Török Csaba fordította.
Joseph
Ratzinger az Isten országára vonatkozó jézusi igehirdetés jelentőségével
kapcsolatban emlékeztet: az Újszövetségben 122 alkalommal fordul elő a
kifejezés, ebből 99-szer a három szinoptikus evangéliumban, s ezek közül
90-szer maga Jézus említi. A teológus professzor rámutat: míg Jézus húsvét
előtti igehirdetésének Isten országa a tengelye, addig az apostoli, húsvét
utáni igehirdetésben a krisztológiáé lesz ez a szerep. Kifejti: Jézus jelen
időben beszél, Isten országa nem megfigyelhető, azok között van, akikhez szól,
méghozzá benne magában. „Jézus személyében az ’Isten országának titka’, melyet
Isten adott át a tanítványoknak… Őbenne a jövő jelen; Őbenne Isten országa már
itt van, mégis úgy, hogy lehet, az ember észre sem veszi.” Jézus „személyesen
az ország”, ahogy azt Órigenész írta. Joseph Ratzinger idéz Lukács
evangéliumából, amelyben Jézus azt mondja: „De ha én az Isten ujjával űzöm ki
az ördögöket, akkor már közel van hozzátok az Isten országa” (11,20).
A könyv
írójának elemzése szerint Jézus nem egyszerűen fizikai jelenlétében az ország,
hanem a Szentlélek kisugárzó ereje által, amely kiárad belőle. „Pneumatikus
működésében, amely véget vet az ember démonok közötti szolgaságra vettetésének,
Isten országa valóság, Isten kezébe veszi a világ fölötti uralmat... Jézus ő
maga Isten országa, mivel Isten Lelke általa működik a világban” – írja XVI.
Benedek. Hozzáteszi: mindebben előttünk áll a húsvét előtti és utáni üzenet
közötti belső egység. „A Feltámadott a Lélek forrása a világ számára. Az
ország-tematika krisztológiává alakul át, mivel Krisztustól kiindulva jön el a
Lélek, aki Isten országa.”
A halál
és az élet teológiájának kérdéskörét vizsgálva Joseph Ratzinger elemzi többek
között a 73. zsoltárt: a zsoltáros látja a bűnösök jó sorát, akikkel szemben
tehetetlen, a vallásosság látszólag értelmetlen, hasztalan. A templomban
imádkozva, Istenre tekintve azonban ráébred a válaszra, felismeri, „mennyire
látszólagos, semmis és nyomorúságos ez a jó sors…” És ekkor teljesen új
dimenzióban lája a világot: „Szándékod szerint vezetsz majd engem, s végül
fölveszel a dicsőségbe. Különben kim lenne a mennyben? De ha nálad vagyok, nem
kívánok semmit sem a földön. Testem és szívem elenyészik, de sziklám és
osztályrészem örökre az Isten.” Az imádkozó zsoltáros megtapasztalja, hogy az
Istennel való közösség a valóság. „Ez a tulajdonképpeni valóságos. Ez a
tulajdonképpeni valóságként értett kommunikáció valósabb, mint a
kommunikációmentes halál.” A könyv szerzője rámutat: az Ó- és az Újszövetség e
kérdéskörben egységet alkot, utóbbi újdonsága abban az új tényben áll, „amely
minden korábbit felölel, egybegyűjt és csak így vezet el saját magához: a
hűséges tanú, Jézus vértanúságában és az ő feltámadásában”. Jézussal maga Isten
szállt le a seolba, „a tisztátalan országba, ahol nem dicsérik Istent… ezzel
azonban a halál megszűnik Istentől elhagyatott árnyékországnak és az irgalmat
nem ismerő Istentől való távolság vidékének leni. Krisztusban maga Isten lépett
be a halál birodalmába, és a kommunikációmentesség terét jelenléte terévé
tette. Ez nem a halál megdicsőítése; amikor Isten Krisztus által háborgatta,
valójában eltörölte mint halált, s leküzdötte azt.”
Az
örökléttel kapcsolatban Joseph Ratzinger kifejti: a halhatatlanság nem magában
az emberben rejlik, egy viszonyon alapul, az ahhoz való kapcsolaton, ami örök,
és ami értelmessé teszi az örökkévalóságot. Ez pedig nem más, mint az életet
adni tudó „Igazság, a Szeretet. Az ember azért élhet örökké, mert képes az
ahhoz való kapcsolatra, ami örökkévalóságot ad.” Ennek a viszonynak az emberben
meglévő támaszkodás pontját nevezzük „léleknek”. „A lélek nem más, mint az
ember képessége arra, hogy kapcsolatba lépjen az Igazsággal, az örök
Szeretettel.” Az Igazságot, amely Szeretet, Istennek nevezzük. Ő ad az embernek
örökkévalóságot, és mivel az emberi szellemben, az emberi lélekben anyag
integrálódott, ezért benne az anyag is eljut a feltámadásban megvalósuló
beteljesíthetőségre. Joseph Ratzinger rámutat: Ha viszonyban állunk azzal, ami
örök, ha közösségben vagyunk Vele, az azt jelenti, hogy részesedünk
örökkévalóságából. Az örök életnek ez a párbeszédes felfogása magában foglalja
Istenbe vetett hitünk krisztológiai konkretizálódását: Krisztusban Isten velünk
folytatott párbeszéde öltött testet. Ha Krisztus testéhez tartozunk, akkor
egyesülünk a Feltámadott testével, az Ő feltámadásával, ahogy erre utal Szent
Pál apostol az Efezusi levélben: Isten „feltámasztott minket, és Krisztus
Jézusban a mennyeiek közé helyezett minket” (2,6).
A
teológus Ratzinger emlékeztet rá: Platón felismerte, hogy a halhatatlanság
csakis attól jöhet, ami halhatatlan, az Igazságtól, és hogy az ember számára az
Igazsághoz való viszonya alapozza meg az örök élet reményét. Az Igazság azonban
végül elvont fogalom maradt. Amikor azonban a világba lépett az, aki azt
mondhatta magáról: „Én vagyok az Igazság…” (14,6), alapjában változott meg ezen
kijelentés értelme. A Krisztushoz való viszonyban szerethetjük az Igazságot, és
ezért „az Úrnál való lét” élet, „akár élünk, akár meghalunk” (1Tesz 5,10; Róm
14,8). Joseph Ratzinger hozzáteszi: Mivel így áll a dolog, a halhatatlanságba
és a feltámadásba vetett hit azonos az Istenbe vetett hittel, és csakis Isten
felől megalapozható, belőle kiindulva pedig teljességgel logikus.