Ferenc
pápa: Jézus tanítványa ne féljen a szegénységtől
Ferenc pápa a szegénység három
formájáról elmélkedett október 18-án, csütörtökön reggel a Szent Márta-ház
kápolnájában bemutatott szentmisén.
A mai evangéliumi szakasz Szent
Lukács könyvéből a hetvenkét tanítvány kiválasztásáról szól (Lk 10,1–9),
amikor Jézus elküldi őket „erszény és saru nélkül”. Az Úr tehát azt akarta,
hogy a tanítványok szegények legyenek, ne ragaszkodjanak a gazdagsághoz,
máskülönben nem igazi tanítványok – mutatott rá a pápa. Ez az első csapda, amit
a keresztényeknek ki kell kerülniük. Aki igazi tanítvány akar lenni, annak
szegény a szíve. Ezért az apostoli munkában szükséges struktúrákat és
szervezeteket, melyek a gazdagság jeleinek tűnhetnek szamunkra, jól, vagyis
távolságtartással kell használni. Az evangéliumban a gazdag ifjú megindította
Jézus szívét, de az ifjú mégsem volt képes követni az Urat, mert a szíve
ragaszkodott a gazdagsághoz. Ha követni akarod az Urat, válaszd a szegénység
útját. Ha pedig gazdag vagy, mert az Úr elhalmozott, tartsd szem előtt, hogy
azért kaptad a jólétet, hogy szolgáld a többieket, de a szívednek el szakadnia
az anyagiaktól. A tanítvány ne féljen a szegénységtől, sőt: legyen szegény –
figyelmeztetett Ferenc pápa.
A szegénység
második formája az üldöztetés. A mai evangéliumban az
Úr úgy küldi tanítványait, „mint bárányokat a farkasok közé”. És ma is sok
keresztényt üldöznek és rágalmaznak az evangélium miatt – mutatott rá a
Szentatya, majd elmesélte, amit a most folyó szinódus szerdai ülésén az egyik
püspöktől hallott. Olyan országból érkezett, ahol üldözik a keresztényeket. Itt
történt, hogy egy katolikus fiút kiszemelt egy szélsőséges fiatalokból álló
csoport, melynek tagjai gyűlölték az Egyházat. Megverték a katolikus fiút, és
egy ciszternába lökték. Sarat dobáltak rá, és amikor már a sár a nyakáig ért,
azt kiáltották: „Utoljára kérdjük: megtagadod Jézus Krisztust?” – „Nem!” Akkor
követ dobtak rá, és megölték. És ez nem az első századokban történt, hanem két
hónappal ezelőtt! Ez egyetlen példa, de sok keresztény szenved ma fizikai
üldöztetést.
Ferenc
pápa az üldöztetés más formáiról is szólt. A rágalmazás, a kibeszélés is
üldözés, amit a keresztény csöndben tűr, ez is egy „szegénység”, amit el kell
viselnie. Persze néha védekezni kell, hogy ne botránkoztassunk meg. Ezek a kis
üldöztetések, amik a közvetlen környezetünkben, a plébánián történnek… Aprók,
de próbára tesznek: ez is egyfajta szegénységi próba. Ez a második szegénység,
amit az Úr kér tőlünk.
A
szegénység harmadik formája a magány, az elhagyatottság – mondta
Ferenc pápa. Erről a mai szentleckében olvastunk Szent Pál apostol Timóteushoz
írt második levelében. Ebben a „nagy Pál”, aki nem félt semmitől, azt mondja,
hogy a bíróságon első védekezése alkalmával senki nem állt pártjára: mindenki
cserbenhagyta. De hozzáteszi, hogy az Úr mellé állt, és erőt öntött belé.
Ferenc pápa a tanítvány magárahagyatottságáról szólva elmondta: ez megtörténhet
bárkivel, aki lelkesen otthagyja a gazdagságot, hogy kövesse Jézust, aztán
szilárdan és hűségesen állja a rágalmazásokat, a mindennapos üldözést, a
féltékenységet, a kis és nagy üldöztetést, majd a végén az Úr még a végső
magányt is kérheti tőle.
Keresztelő
János jut eszembe – mondta a Szentatya –, akiről maga Jézus mondta, hogy „az
asszonyok szülöttei között nem támadt nagyobb”. Nagy prédikátor volt, az
emberek követték, hogy keresztelje meg őket. És mi lett a vége? Egyedül végezte
a börtönben. Gondoljatok bele, milyen lehetett egy cella, milyenek lehettek abban
az időben a börtönök, ha a maiak olyanok, amilyenek… Egyedül, elfeledve, egy
király gyengesége, egy házasságtörő asszony gyűlölete, egy lány szeszélye miatt
fejezték le: így végezte be a történelem legnagyobb férfija. De nem kell ilyen
messze mennünk, hányszor látjuk az idősotthonokban a papokat vagy apácákat,
akik egész életüket az igehirdetésnek áldozták, és most egyedül érzik magukat,
mert senki nem emlékszik rájuk. Csak az Úr maradt mellettük.
Jézus
magának Péternek is megígérte a szegénység egy fajtáját: „Amikor fiatal voltál,
felövezted magad, s oda mentél, ahova akartál. De ha majd megöregszel,
kiterjeszted karod, s más fog felövezni, aztán oda visz, ahova nem akarod.”
(vö. Jn 21,15)
A
tanítvány tehát szegény abban az értelemben, hogy nem ragaszkodik a vagyonhoz,
ez az első lépés. Aztán szegény azért is, mert türelemmel viseli a
kisebb-nagyobb üldözéseket. Harmadszor pedig szegény, mert élete végén
elhagyatottnak érzi magát. Jézus életútja is ezzel az imával végződik: „Atyám,
Atyám, miért hagytál el engem?”
Ferenc
pápa szentbeszédét egy felhívással zárta: imádkozzunk minden tanítványért,
papokért, apácákért, pápákért, világi hívőkért, hogy végig tudják járni a
szegénység útját az Úr szándéka szerint.