Szent Anna, az Istennek választott edénye,
Előfordulhat,
hogy gyengébb hitű testvéreink elcsodálkoznak ezen az atyai nyilatkozaton, és
azt gondolják, hogy akkor talán mégsem vagyunk mi, egyszerű emberek, olyan
fontosak Istennek, mint ahogy olvashattuk, hallhattuk, ahogy állandóan én is
hirdetem. Egész pontosan mit is jelent ez a kifejezés? Az Atya Isten, mert az
öröktől való isteni természetet, amely végtelenül okos, vagyis mindentudó,
végtelenül hatalmas, vagyis mindenható öröktől fogva saját magáénak tudja,
birtokolja. Isten végtelen Szeretet: diffusívum sui, saját magának szétosztása,
kiöntése. Ez tökéletesen megvalósult akkor, amikor isteni szüléssel abszolút
tökéletesen megismeri önmagát, és ki is mondja: Logos, Verbum, Ige (Szó). Ez
nem időben történt, vagyis nem a világ teremtése után, amikor megjelent az idő
és a tér, hanem a soha nem változó örökkévalóságban:ezt a zsoltáros így
érzékelteti: „A hajnalcsillag előtt szültelek téged” (Zsolt 110,3) A konkrétan
létező időt a napokkal méri az ember, mégpedig eredetileg az éjszaka (este
6-reggel 6-ig) és a nappal (reggel 6-este 6-ig) A születő Második Isteni
Személynek az Atya az abszolút egyszerű, bonthatatlan, darabolhatatlan
isteni természetet, amely az Atyáé volt kizárólag a történelem indulása előtt,
egyetlen ajándékként odaajándékozta a Fiúnak. Ő ezt végtelen örömmel el is
fogadta, mert a személy lényeg (természet, állag) nélkül nem létezhet. De az
elfogadás pillanatában azonnal (idő-tartam nélkül) vissza is ajándékozta
Atyjának, mert Ő sem lehet ugyanennek a lényegnek híján. Ez az ajándékozás
tökéletes, állandó. Az isteni lényeg birtoklása, ajándékozása és
visszaajándékozása teremtmények között nem lehetséges, de az istenségben igen.
A mindent odaadás és ennek visszaajándékozása az atyai kinyilatkoztatás alapja:
„Ez az én szeretett Fiam, akiben kedvem telik”.(Mt 3,11) A Fiúisten a
visszaajándékozással adja az alapját az Atya kijelentésének: Istenben ugyanis
nincs semmi változás, még árnyéka sincs a változásnak. Amikor az isteni működés
történik, csak az előre, öröktől fogva tudott, elhatározott és pontos megvalósulása
teljesül az örökké érvényes isteni akaratnak. Az Atya és a Fiú együttesen akar
mindent, és származtatja a Harmadik Isteni Személyt, a Szentlelket, neki
ajándékozva az immár közös isteni természetet, Ő pedig ezt a közös ajándékozást
ugyanúgy egyetlen lehelettel viszonozza, adja vissza az Atyának és a Fiúnak.A
teremtésben az Atya a teremtett dolgoknak és emberi és angyali teremtményeknek
csupán a végtelen szeretet parányi vonatkozásait adhatja. Ám azt akarja, hogy a
végtelen ajándékozásnak isteni fénye ragyogja be ezeket a teremtményeket is.
Ezért akarta már kezdettől fogva a teremtés megkezdésétől, hogy a Fiú vegye fel
isteni természete mellé az egyetlen kettős természetet, az emberekét. Ezt az
isteni természetéhez kösse hozzá elválaszthatatlanul és rendelje Isteni
Személye irányítása alá. Így istenségének fénye átragyogja emberi természetén
keresztül az összes anyagot, emberi lelkén keresztül pedig az angyalokat és az
emberek lelkét. Az Ő emberi lelke így lesz ősmintája az angyaloknak és minden ember
lelkének, az Ő emberi teste pedig ősmintája az emberek testének és minden
anyagnak. A Fiú ezt az atyai tervet megértette és örömmel vállalta velünk, az
emberekkel való testvériséget. Az Atya pedig a megkeresztelkedés alkalmával
gyermekévé, Fia testvéreivé, a mennyország örököseivé tesz minden embert, aki
megérti az Atya meghívó szavát és igyekszik élni Atyánk kegyelmével a szeretet
egyre tökéletesebb életét. Arra törekedjünk mindnyájan, hogy ennek az
istengyermeki életnek egyre magasabb fokára jussunk fel, és ezzel szólítson
maga elé Atyánk a mennybe érkezésünk pillanatában: jöjj elém, szeretett
gyermekem!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése