2010. július 19., hétfő

Július 18. vasárnap



Isten megsegít, és az Úr oltalmazója életemnek.
Készséges lélekkel áldozom neked,
magasztalom nevedet, Uram, mert jó vagy.


Jézus Krisztus igazi tanítványa mindig hallgatja az igét, és azt életté, mindennapi gyakorlattá is váltja. Természetesen fontos minden más is, ami a mindennapi életet érinti - a táplálkozástól kezdve az öltözködésen át egészen ügyeink intézéséig -, de soha nem szabad szem elől téveszteni, hogy mi is a valójában fontos, lényeges. Márta és Mária befogadja a házába Jézus Krisztust, aki minden valószínűség szerint nem először járt náluk, aki felhasználja ezt a lehetőséget arra, hogy tanítást adjon arról, miképpen lehet megélni a lélek Isten utáni vágyát és a vendégszeretetet. Jézus Krisztus szavai Mártával kapcsolatban arra utalnak, hogy a mindennapi szükséges tettek, tevékenységek mellett ki kell szakítani az időnkből az "egy szükségeset", vagyis Isten szavának a hallgatását és az Úrral való párbeszéd idejét.

Lukács evangéliumának 10. fejezete tartalmazza a hetvenkét tanítvány küldetését, az irgalmas szamaritánus beszédét, és a tanítványi életet meghatározó két magatartásforma szembeállítását, amelyet a két nővér, Mária és Márta képvisel. Ez a fejezet, amely Jézus Krisztus Galileától Jeruzsálemig tartó "hosszú útjának" összefüggésében van elhelyezve, fontos üzenetet tartogat Jézus Krisztus tanítványai és minden Krisztust követő számára. Lukács evangélista abban is különbözik a többi evangéliumírótól, hogy a Mester útjának leírásában mindig a legdöntőbb eseményeket és szempontokat említi meg. Máté evangélista ezzel szemben az "öt nagy beszéd" formáját alkalmazza, mely Jézus Krisztus tanítását a Biblia első öt könyvéhez hasonlóan törvényként, pentateuchusként mutatja be, mely a zsidók számára nagy fontossággal bírt.

A mai evangélium "menet közben" ábrázolja Jézus Krisztust, de ez nemcsak egyszerűen egy geográfiai megjelölés, hanem az evangélista által elbeszélt történet lelki oldalát szeretné hangsúlyozni. Jézus Krisztus "úton van" Jeruzsálem felé, de nem csupán földrajzi értelemben, hanem sokkal inkább lelki értelemben a mennyei Jeruzsálem felé. Az ő belső lelki és mély útja az Atya felé halad, az ő akaratának teljes megvalósításával. Lukács ehhez a lelki zarándokúthoz kapcsolja Jézus Krisztus minden akkori és későbbi tanítványát. A mai kor emberre is ezen a lelki zarándokúton halad a saját mennyei Jeruzsáleme felé.

Nem ismerjük meg az evangéliumból a helység nevét, ahová Jézus Krisztus betért, és ahol befogadták. Lukács számára Jézus Krisztus misszionáló alakja a fontos, aki az evangélium szavát hirdeti, melynek következtében sokan meghallják, és követik az ő példáját.

Mária az Úr lábához ül, és hallgatja, szinte csügg minden szaván. A tanítvány magatartását jellemzi így a Biblia, Lukács evangélista azonban nem habozik a zsidó világban kizárólag a férfiaknak fenntartott magatartás formát egy női személyre alkalmazni. Isten szavának a hallgatása mindenkire vonatkozik, férfire és nőre egyaránt. Ez a téma teljesen átjárja a harmadik evangéliumot, mintegy emancipálja a gyengébbik nemet, mert "boldogok, akik hallgatják az Isten szavát, és meg is tartják."

Márta magatartása, akinek a neve arámi nyelven úrnőt jelent, látszólag teljesen szemben áll Mária derűs és összeszedett egyéniségével. Kétségkívül a sok mindennel törődő elfoglaltság a személy és annak kapcsolatai számára is szétesettséget eredményezhet. Mégis, a szolgálat, görögül diakónia, amelyet betölt, az első keresztény közösség alapmagatartása is lesz, mely Isten és a felebarát megsegítésében bontakozik ki. Ám ennek a diakóniának nem szabad a túlzott tevékenységben szétszóródnia, kiszárítva a lelket, melynek egyedül Isten meghallgatott és átélt igéjének a forrásából kell táplálkoznia. A keresztény közösségben a szolgálat modellje mindig Jézus Krisztus, aki az ATya akarata, és az ő szavának meghallása és az engedelmesség által tudta teljesíteni küldetését és az emberre irányuló szolgálatát.


Kérünk, Istenünk, légy irgalmas a te népedhez, és minket, akiket a mennyei misztériumokba beavattál, vezess át a régiből az új életbe. Krisztus, a mi Urunk által.
Ámen.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése