Hívom a családokat 2014 áprilisában – Bíró László püspök levele
Hívom a családokat, házaspárokat, jegyeseket és szerelmeseket, a családokat szerető szerzetes- és paptestvéreket, és mindenkit, aki a család és az élet mellett áll!
Egy
szép napon a férj – megbecsült kutatóintézeti vezető – közölte feleségével,
hogy változtatniuk kell életmódjukon. Eddig elviseltem – mondta –, hogy te
azért, hogy az egyetemi karriered töretlenül íveljen felfelé, a háztartás és
gyerekeink gondozása mellett tudományos fokozatot szereztél annak árán, hogy én
erősen besegítettem itthon. Így természetesen nem haladhattam úgy a
kutatómunkámban, ahogy kellett volna. De ez így nem mehet tovább. Nem azért
kötöttem házasságot, hogy a konyhában tölthessem a szabad időmet, sőt, a munkám
rovására mosogassak és takarítsak. Neked se megoldás az, hogy fél kézzel a
bölcsőt ringatod, fél kézzel meg a disszertációdat írod. Felesége értetlenül
nézett rá. Mit gondolsz – kérdezte –, mit tegyünk? Van valamilyen elgondolásod?
Döntenünk kell – válaszolta a férj –, melyikünkből lesz tudós, melyikünk lesz a
család gondozója!
Sok
házaspár szembesül korunkban ilyen, vagy hasonló gondokkal. Régebben ez a
probléma nem volt általános. Az emberek nagy többsége a hagyományokat követve
akarta berendezni családi életét, ezt érezte természetesnek. A társadalmi
elvárások is összhangban voltak a kialakult hagyományos férfi és női szereppel,
az apai és anyai hivatás hagyományos értelmezésével, a házasság és a család
intézményéről vallott hagyományos felfogással. Ezek a hagyományok a Bibliában
gyökeredznek (Ter, 2,24;). A II. Vatikáni Zsinat így tanít erről: „Maga Isten a
szerzője a házasságnak, mely különböző javakkal és célokkal rendelkezik, s ezek
igen nagy jelentőségűek az emberi nem fönnmaradása, az egyes családtagok
személyes fejlődése és örök sorsa, s magának a családnak és az egész
társadalomnak méltósága, biztonsága, békéje és jóléte szempontjából. … Így
tehát a férfi és a nő, akik a házassági szövetség révén »már nem két test,
hanem csak egy« (Mt 19,6), személyük és tevékenységük bensőséges kapcsolatában
egymás kölcsönös segítségére és szolgálatára vannak, egységüket átélik és egyre
szilárdabban magukénak érzik. Ez a bensőséges egység, mint két személy
kölcsönös ajándékozása és a gyermekek java megkívánja a házastársak teljes
hűségét, és sürgeti fölbonthatatlan egységüket.” (GS 48)
Mondjatok példát baráti, rokoni, ismerősi körből olyan házaspárokra,
akik mindketten szép és példás családi élet mellett tiszteletre méltó karriert
futottak be!
A
Teremtő elgondolásai alapján kialakult hagyományok és a társadalmi elvárások
közötti összhang napjainkra megbomlott, és egyre távolabb kerül egymáshoz.
Ferenc pápa Evangelii Gaudium (Az evangélum öröme) c. apostoli
buzdításában felhívja a figyelmet arra, hogy noha hatalmas a haladás a
tudományban és technikában, az egészségügyben és a kommunikáció területén, az
emberek mindennapos bizonytalanságban élnek, terjednek bizonyos betegségek,
sokak szívében elhatalmasodik a félelem és a reménytelenség, még az úgynevezett
gazdag országokban is; kialszik az életöröm, növekszik a tisztelet hiánya, az
egyenlőtlenség és az erőszak. Mindezzel együtt jár, hogy az emberi kapcsolatok,
így a családi kapcsolatok is törékennyé, bizonytalanná váltak. Minthogy pedig a
család a társadalom alapsejtje, az a hely, ahol meg lehet tanulni a
különbözőségben való együttélést, az egymáshoz tartozást, és ahol a szülők a
maguk kultúráját adják gyermekeiknek tovább, mindez nemcsak a családok, hanem a
társadalom széteséséhez is vezet. (vö. EG 52, 66)
Soroljatok fel olyan tudományos „eredményeket”, társadalmi, kulturális
tényezőket, amelyek a család kárára vannak, és ezen keresztül rombolják a
társadalmat! Milyen hatással vannak az emberi kapcsolatok a társadalmi
kohézióra?
A
házassági szövetség, amelyet a Teremtő alapított, és amely a házastársi
szeretet és élet bensőséges közössége, a férfi és a nő visszavonhatatlan
személyes beleegyezése által jön létre. Szabadon, önként, feltétel nélkül és
visszavonhatatlanul kölcsönösen egymásnak ajándékozzák magukat, és kölcsönösen
elfogadják egymást. Ebben az elajándékozottságban teljesednek ki. A minden
transzcendenciát elutasító individualizmus és erkölcsi relativizmus ezzel
szemben azt sugallja, hogy az egyén java előbbre való, mint a közjó, hogy az
emberi méltóság tiszteletben tartása mindenkinek a saját megítélésére van
bízva. Ennek a szemléletnek köszönhető, hogy mai társadalmunk élhetetlenné és
életképtelenné kezd válni. Mennyire igaznak bizonyul Jézus szava: „Aki meg
akarja menteni életét, elveszíti azt; aki pedig elveszíti, megmenti azt.” (Lk
17, 33)
Ferenc
pápa mondta idén Szent Valentin püspök ünnepén, február 14-én, amikor Szent
Péter téren jegyespárokkal találkozott: „A házasságon bizony mindennap dolgozni
kell, mondhatni kézműves munkáról van szó, aranyművességről, hiszen a férjnek
az a feladata, hogy feleségét egyre érettebb nővé tegye, a feleségnek pedig az
a feladata, hogy férjét egyre érettebb férfivá tegye. Növekedni emberségben is,
mint férfi és mint nő. És ez köztetek megy végbe. Ezt hívják közös
növekedésnek. Nem az égből pottyan az öletekbe! Az Úr megáldja, de a ti kezetek
munkája, abból származik, hogy miként viselkedtek, milyen életmódot folytattok,
hogyan szeretitek egymást. Úgy élni, hogy együtt növekedjünk! Mindig úgy
cselekedj, hogy a másik növekedjen. Dolgozzatok ezen! És így – nem tudom –
lehet, hogy egy nap sétáltok majd falutok utcáján, az emberek pedig összesúgnak
mögöttetek: »Nézd, milyen szép asszony, milyen erős!« »Amilyen férje van,
érthető!« Rólad pedig: »Nézd, micsoda férfi!« »Amilyen felesége van, nem
csoda!« Erről van szó! Együtt kell növekednetek, mindkettőtöknek a másik
növekedését kell segítenie. Gyermekeiteknek pedig ez lesz az öröksége: olyan
apukájuk és anyukájuk volt, akik együtt növekedtek, az egyik a másikat érettebb
férfivá és érettebb nővé tette!”
Szüleitek, nagyszüleitek hogyan egyeztették össze családi és munkahelyi
kötelezettségeiket, ambícióikat? Milyen segítség várható ebben a
munkahelyektől, munkaadóktól?
Igazad
van – mondta a bevezetésben említett házaspárból a feleség –, ez így nem mehet
tovább. Sodródunk, a különféle kötelezettségek között őrlődünk, és nem látjuk,
hogy így mire fogunk jutni. Azt azonban látjuk, hogy válságba jutottunk, és ha
ez így megy tovább, válságba kerül a házasságunk is. Arra pedig nem
számíthatunk, hogy rövidesen olyan új munkaügyi szabályok és szociális
intézkedések lépnek életbe, amelyek egy csapásra megoldják a problémát. Azt
gondolom, hogy a mi problémánkat nekünk kell megoldanunk. Először is keressük
meg együtt, hogy Isten milyen utat jelölt ki számunkra, mit vár tőlünk, hogyan
tudjuk megvalósítani azt az elképzelést, amit teremtésünkkor megálmodott, és
hogyan tudunk egymásnak segíteni abban, hogy valóra váltsuk Isten álmát. Arról
meg vagyok győződve, hogy Isten egymásnak szánt bennünket, és azt akarja, hogy
egymást boldoggá tegyük. Ezen az úton kegyelméből megindultunk. Most arra
kérjük: adja tudtunkra, hogy Ő mit vár tőlünk. Ne a saját elképzelésünket
akarjuk mindenáron megvalósítani, hanem Isten akaratát. Ő nem fog cserbenhagyni
minket. Figyeljünk Rá, és meg fogja adni a szükséges kegyelmeket. Nélküle
úgysem juthatunk semmire. A pár perccel ezelőtt még oly indulatos férj átölelte
feleségét, és halkan csak annyit mondott: Bocsáss meg, rossz napom volt, fáradt
és ingerült voltam. Eddig is naponta tapasztalhattuk, hogy Isten velünk van,
hát hogyne találnánk meg egységben Vele minden problémánkra a megoldást?
Bíró
László
az MKPK családreferens püspöke
a Magyar Katolikus Családegyesület elnöke
az MKPK családreferens püspöke
a Magyar Katolikus Családegyesület elnöke
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése